Verdensberømte kokke afslører hemmelighederne bag kulinarisk madlavning med grøntsager i ny kogebog

Story image

Brussel, 23 oktober 2023 - Det velkendte kostråd om "en fjerdedel kød, en fjerdedel kartofler og en portion grøntsager" har vi for længst bevæget os væk fra, som samfund. De sidste tyve år er pasta og ris begyndt at dukke op i vores køkkener, og kød er gradvist ved at blive erstattet af andre proteinkilder. Den nye kogebog 'Radilicious' viser, at frugt og grøntsager kan være kreative ingredienser til kulinarisk udfoldelse. Denne bog henvender sig til alle dem, der allerede mestrer kunsten at lave mad.

PLANTEBASERET FÆLLESSKAB

Fremtiden er plantebaseret. Frank Fol er allerede overbevist om det. I slutningen af 1990'erne grundlagde han under brandet Vegetable Chef®, fundamentet for hvad der senere blev til organisationen We're Smart. We’re Smart sigter mod at samle mennesker og virksomheder, der arbejder ud fra sunde og økologiske principper, ikke kun inden for fødevaresektoren, men også langt derudover. Hver dag søger restauranter fra hele verden at blive optaget som en del af fællesskabet.

Med udgangspunkt i erfaringerne fra alle de tilknyttede kokke, samler We're Smart nu de bedste input i kogebogen 'Radilicious'. 'Radilicious' er en sammensætning af ordene 'lækker' og - ikke tilfældigt - 'radise'. I We're Smart-fællesskabet symboliserer en radise nemlig ren plantekvalitet: jo mere kreativitet, opmærksomhed på smagskombinationer og jo større andelen af frugt og grøntsager i en restaurant, desto flere radiser scorer den.

Story image

MERE END EN KOGEBOG

I 'Radilicious' tager tyve Fem Radiser-kokke læseren med på et spændende kulinarisk eventyr inden for plantebaseret madlavning. Den imponerende bog samler deres inspirerende og revolutionære historier, og serverer de uendelige smagsvarianter og muligheder inden for plantebaseret kost i 100 lækre opskrifter. 'Radilicious' er mere end blot en kogebog. Den er også et vidnesbyrd om den voksende passion for kulinariske oplevelser, som vi deler med både os selv og naturen.

FLOTTE ILLUSTRATIONER OG AUTENTISKE FORTÆLLINGER

Frank Fol samarbejdede med Wim Demessemaekers, som har taget de imponerende billeder i bogen, mens fortælleren Mieke De Vylder præsenterer de autentiske historier. Sammen har de lavet 'Radilicious' til en guidebog på over 400 sider for dem, der ønsker, at frugt og grøntsager skal spille en mere central rolle i deres kulinariske kreativitet.

Kogebogen Radilicious er tilgængelig fra den 23. oktober på fire sprog (Hollandsk, Fransk, Engelsk, Polsk) fra Borgerhoff & Lamberigts og koster 64,99 euro.
​Første oplag: 7.000 eksemplarer.

For mere information: www.borgerhoff-lamberigts.be

LINK TIL PDF BOG (kun til intern brug og på ingen måde beregnet til distribution)LINK TIL BILLEDER OFFICIEL LANCERING AF "RADILICIOUS"

Om We're Smart®

Om We're Smart

We’re Smart er den ubestridte reference i den kulinariske verden, når det gælder frugt og grøntsager. Ideen er undfanget af Frank Fol, De Groentechef®, og man anerkender og fremmer mennesker, restauranter og organisationer, der betragter frugt og grøntsager som noget centralt i kosten. I den årlige kulinarisk-gastronomiske guide We’re Smart Green Guide finder du de bedste grøntsagsrestauranter i verden, klassificeret med fra 1 til 5 radiser. We’re Smart Awards belønner hvert år de bedste grøntsagsrestauranter og -organisationer. Og i We’re Smart Academy deler de bedste grøntsagskokke i verden deres viden med enhver, der har interesse for sund og økologisk kost. På denne måde giver We’re Smart® sit bidrag til en sund, bæredygtig og økologisk verden. We're Smart er af de belgiske myndigheder valgt som en af de officielle SDG-talsmænd, ambassadørerne for FN’s bæredygtige udviklingsmålsætninger.

Find yderligere oplysninger om en sund og bedre verden på www.weresmartworld.com

Press file We're Smart

We're Smart®