Restaurant Vrijmoed (Gent) van chef Michaël Vrijmoed is derde beste groenterestaurant ter wereld

We’re Smart® Awards onthullen wereldtop groenterestaurants

• Restaurant La Distillerie (Luxemburg) bekroond tot Beste Groenterestaurant ter Wereld
  • Restaurant De Vijf Seizoenen (Brakel) ontvangt Discovery Award
  • Restaurant Vrijmoed (Gent) is beste Belgische groenterestaurant
  • 19 Belgische restaurants in Top 100 Beste Groenterestaurants ter Wereld
  • Lancering We’re Smart Green Guide 2021: ontdek alle top groenterestaurants in de wereld

Brussel, 20 september 2021 - We’re Smart® World, de onbetwistbare referentie in de culinaire wereld van groenten, onthult op 20 september de beste groenterestaurants ter wereld. La Distillerie uit Luxemburg van chef René Mathieu wint voor de tweede keer op rij de We’re Smart Award ‘Best Vegetables Restaurant of the World’. Restaurant Vrijmoed van chef Michaël Vrijmoed in Gent neemt een mooie derde plaats in de Top 100 van Beste Groenterestaurants ter Wereld. De Belgische ontdekking van het jaar is De Vijf Seizoenen (Brakel). Ook de nieuwste editie van de We’re Smart Green Guide, de gids met de beste groenterestaurants in heel de wereld, wordt vandaag gelanceerd.

Honderden restaurants wereldwijd kregen het afgelopen jaar een bezoek van We’re Smart World. Het team beoordeelt de restaurants op het gebruik van minstens 2/3e groenten en fruit in hun menu’s, maar ook op culinaire creativiteit, ecologische voetafdruk en aan de hand van sociale criteria. De beste groenterestaurants worden beloond met 1 tot 5 radijzen in de We’re Smart Green Guide. De We’re Smart Awards zijn de kers op de taart en belonen elk jaar een aantal toprestaurants voor hun uitmuntendheid.

Grote winnaar van de We’re Smart Awards in België is restaurant Vrijmoed (Gent) van chef Michaël Vrijmoed. Hij krijgt een derde plaats in de Top 100 van beste groenterestaurants ter wereld. Hij voert meteen ook de Top 10 aan van beste Belgische groenterestaurants.

Chef Michaël Vrijmoed: “We zijn enorm blij om dit jaar opnieuw een We’re Smart Award in ontvangst te mogen nemen. Het is fantastisch om te zien hoe de nieuwsgierigheid naar groentemenu’s en -gerechten blijft groeien sinds we er acht jaar geleden mee zijn gestart. De natuur en zijn seizoenen zijn voor ons een ongelooflijke inspiratiebron, net zoals het ontdekken van nieuwe smaken en technieken tijdens onze reizen. Ook de bioboeren waarmee we intens samenwerken, inspireren ons enorm. Alles start bij de zoektocht naar een eerlijk product. Lokale en duurzaam geteelde groenten krijgen, naast creatieve vrijheid, een prominente plaats in onze keuken. Een rol die alleen nog maar belangrijker zal worden en waar we dan ook ten volle in geloven. Denk groen!”
Michaël Vrijmoed (Vrijmoed) - winner We're Smart® Best Vegetables Restaurant in Belgium 2021

Restaurant De Vijf Seizoenen van chefs Jonas en Laurence Haegeman in Brakel kaapt de We’re Smart Discovery Award weg, vóór Le Chalet de la Fôret (Brussel) en The Bistronomy (Vilvoorde). Deze award beloont de recentste innovaties op het vlak van groenten en fruit van een aantal toprestaurants.

Chefs Jonas en Laurence Haegeman: “De We’re Smart Discovery Award is een belangrijke erkenning voor al het groentewerk dat we de afgelopen jaren hebben verzet. Koken met groenten en fruit is onze passie en een deel van ons DNA. Onze grootouders waren macrobiotisch, ze leerden ons lokaal geteeld voedsel te eten en het gebruik van dierlijke producten te verminderen. Vandaag spelen de natuur en de boeren waarmee we werken een belangrijke rol in onze inspiratie. We willen mensen laten zien hoe lekker groenten kunnen zijn. Bij het maken van een gerecht beginnen we altijd met een vrucht of een groente, voor ons het hoofdingrediënt. We laten ons graag inspireren door de eindeloze kleuren en smaken.”
 Chefs Laurence and Jonas Haegeman (De Vijf Seizoenen) - winners We're Smart® Discovery Award 2021

Lees hier welke andere Belgische restaurants werden opgenomen in de We’re Smart Green Guide.

La Distillerie uit Luxemburg is het Beste Groenterestaurant ter wereld

La Distillerie (Luxemburg) van chef René Mathieu wordt uitgeroepen tot Best Vegetables Restaurant in the World. Het is al het tweede jaar op rij dat hem die eer toekomt. Chef Xavier Pellicer (Barcelona) van het gelijknamige restaurant deed het hem al voor in 2018 en 2019 en is daarmee de eerste We’re Smart Plant-based Untouchable.

Chef René Mathieu: “De erkenning door We’re Smart World raakt me enorm. Meer dan tien jaar geleden ben ik begonnen met 100% plantaardige culinaire creaties, een hele uitdaging! Deze award motiveert me om nog verder te gaan. Ik wil ook mijn team bedanken, want zonder hen had ik dit resultaat nooit bereikt.

​“Mijn eerste inspiratiebron is de natuur. Die brengt rust en scherpt al mijn zintuigen aan. En net als mijn keuken is ze altijd in beweging. De rijkdom van planten is ongelooflijk: we ontdekken nog elke dag nieuwe toepassingen, en zullen ons ​​hele leven blijven leren. Ook mijn leveranciers inspireren mij met hun mooie producten.”

​“De plantaardige keuken is geen vervangende keuken, maar een keuken op zich. Ze is lekker, kleurrijk, troostend, licht, extra gourmet, oppeppend, fijn, rustiek,... Ze is wat je wilt dat ze is.  De komende jaren willen we onze klanten blijven verrassen, en de voordelen van de  fascinerende wereld van de plantaardige, gezonde en duurzame keuken doorgeven aan toekomstige generaties.”
Chef René Mathieu (La Distillerie) - winner We're Smart® Best Vegetables Restaurant in the World 2021
Frank Fol, oprichter We’re Smart World: “We merken dat een groeiend aantal chefs de culinaire mogelijkheden en ecologische voordelen van groenten en fruit ontdekt, en ze met een indrukwekkend meesterschap op het menu zet. Maar liefst 1.000 restaurants, gespreid over 46 landen werden dit jaar opgenomen in de We’re Smart Green Guide. Via het ecosysteem van We’re Smart World brengen we naast restaurants ook bedrijven en consumenten samen rond gezondheid, ecologie en duurzaamheid. Door van elkaar te leren en elkaar te versterken, willen we verder evolueren naar slimme ‘smart’ oplossingen voor het lichaam, de natuur en de wereld.”
Frank Fol, The Vegetables Chef®

Dit is de We’re Smart Top tien van beste groenterestaurants in de wereld:

1. La Distillerie (Luxemburg - Bourglinster), Chef René Mathieu
  2. De Nieuwe Winkel (Nederland - Nijmegen), Chef Emile van der Staak
  3. Vrijmoed (Belgium - Gent), Chef Michaël Vrijmoed
  4. Piazza Duomo (Italië - Alba), Chef  Enrico Crippa
  5. L’Oustau de Baumanière (Frankrijk - Les Baux de Provence), Chef Glenn Viel
  6. L'Arpège (Frankrijk - Parijs), Chef Alain Passard
  7. Eleven Madison Park (Verenigde Staten - New York), Chef Daniel Humm
  8. Ricard Camarena (Spanje - Valencia), Chef Ricard Camarena
  9. Humus x Hortense (België - Brussel), Chef Nicolas Decloedt
  10. L’Air du Temps (België - Liernu), Chef Sang-Hoon Degeimbre

​Dit is de We’re Smart Top tien van beste groenterestaurants in België:

1. Vrijmoed (Gent), Chef Michaël Vrijmoed
  2. Humus x Hortense (Brussel), Chef Nicolas Decloedt
  3. L’Air du Temps (Liernu), Chef Sang-Hoon Degeimbre
  4. Arabelle (Marcin), Chef Arabelle Meirlaen
  5. ‘t Aards Paradijs (Nevele), Chef Lieven Lootens
  6. Hof van Cleve (Kruisem), Chef Peter Goossens
  7. Benoit & Bernard Dewitte (Kruisem), Chef Benoit Dewitte
  8. Bon Bon (Brussel), Chef Christophe Hardiquest
  9. Graanmarkt 13 (Antwerpen), Chef Xavier Van Hecke
  10. L’Air des Sens (Zoutleeuw), Chef David Schulz

Op 21 november 2021 reikt We’re Smart World de Future Awards uit voor bedrijven en organisaties tijdens Horeca Expo.

We're Smart Persdossier 2021 We're_Smart_persdossier2021.pdf - 2 MB

Over We're Smart®

We’re Smart® is de onbetwiste referentie in de culinaire wereld van groenten en fruit. Het geesteskind van Frank Fol, De Groentekok®, erkent en promoot individuen, restaurants en organisaties die groenten en fruit centraal stellen in voeding. In de jaarlijkse culinair-gastronomische gids We’re Smart® Green Guide vind je de beste groenterestaurants ter wereld, gerangschikt van een tot vijf Radijzen. De We’re Smart® Awards belonen elk jaar de beste groenterestaurants- en organisaties. En in de We’re Smart® Academy delen de beste groentechefs ter wereld hun kennis met iedereen die interesse heeft in gezonde en ecologische voeding. Zo draagt We’re Smart® zijn steentje bij voor een gezonde, duurzame en ecologische wereld. We're Smart® werd door de  Belgische overheid geselecteerd als een van de officiële SDG-Voices, de ambassadeurs voor de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties.
Vind meer oplossingen voor een gezonde en betere wereld via www.weresmartworld.com

Persdossier We're Smart