Restaurant De Nieuwe Winkel (Nijmegen) van Chef Emile van der Staak is het tweede beste groenterestaurant ter wereld

We’re Smart® Awards onthullen wereldtop groenterestaurants

• Restaurant La Distillerie (Luxemburg) bekroond tot Beste Groenterestaurant ter Wereld
  • Restaurant Triptyque (Wateringen) ontvangt Discovery Award
  • Restaurant De Nieuwe Winkel (Nijmegen) is beste Nederlandse groenterestaurant
  • 11 restaurants in Nederland in top 100 beste groenterestaurants ter wereld
  • Lancering We’re Smart Green Guide 2021 : ontdek alle top groenterestaurants in de wereld

Brussel, 20 september 2021 - We’re Smart® World, de onbetwistbare referentie in de culinaire wereld van groenten, onthult op 20 september de beste groenterestaurants ter wereld. La Distillerie uit Luxemburg van Chef René Mathieu wint voor de tweede keer op rij de We’re Smart Award ‘Best Vegetables Restaurant of the World’. De Nederlandse ontdekking van het jaar is Triptyque in Wateringen. Ook de nieuwste editie van de We’re Smart Green Guide, de gids met de beste groenterestaurants in heel de wereld, wordt vandaag gelanceerd.

Honderden restaurants wereldwijd kregen het afgelopen jaar een bezoek van We’re Smart World. Het team beoordeelt de restaurants op het gebruik van minstens 2/3e groenten en fruit in hun menu’s, maar ook op culinaire creativiteit, ecologische voetafdruk en aan de hand van sociale criteria. De beste groenterestaurants worden beloond met 1 tot 5 radijzen in de We’re Smart Green Guide. De We’re Smart Awards zijn de kers op de taart en belonen elk jaar een aantal toprestaurants voor hun uitmuntendheid.

Grote winnaar van de We’re Smart Awards in Nederland is restaurant De Nieuwe Winkel (Nijmegen) van Chef Emile van der Staak. Hij krijgt een tweede plaats in de Top 100 van beste groenterestaurants ter wereld. Hij voert meteen ook de Top 10 aan van beste Nederlandse groenterestaurants.

Chef Emile van der Staak: “De We’re Smart Award is een erkenning voor ons harde werk en onze vastberadenheid, en betekent een boost voor het hele team. Het is ook een eer om deel uit te maken van de 5-radijsrestaurants wereldwijd. De natuur biedt talloze mogelijkheden tot ontdekking en creativiteit. Ze leert me ook dat sommige dingen tijd kosten. Er is een nieuwe standaard nodig met betrekking tot onze menukaart: minder dieren en meer planten. En we hebben meer klimaatrobuuste landbouw nodig. In samenwerking met Wouter van Eck, verantwoordelijk voor het oudste voedselbos op het vasteland van Europa, zoeken we naar toepassingen voor de meer dan 400 meerjarige soorten die daar worden aangeplant. ‘Botanische gastronomie’, noemen we onze samenwerking.”
Chef Emile van der Staak (De Nieuwe Winkel) - winner We're Smart® Best Vegetables Restaurant in the Netherlands 2021

Restaurant Triptyque van Chef Niven Kunz in Wateringen kaapt de We’re Smart Discovery Award weg, vóór Choux (Amsterdam) en Ron Gastrobar (Amsterdam). Deze award beloont de recentste innovaties op het vlak van groenten en fruit van een aantal toprestaurants.

Chef Niven Kunz: “We zijn zo enorm trots om deze speciale We’re Smart Discovery Awards te ontvangen, als blijk van waardering voor het werk dat we doen. De omgeving van ons restaurant inspireert mij als chef. Er zijn zoveel lokale en bijzondere groenten verkrijgbaar in het Westland. Elke week doe ik mijn rondje groente inkopen bij de kassen. Het is zo mooi om alle producten te zien en de telers te ontmoeten. Hun producten, soms speciaal voor ons geteeld, inspireren mij enorm. Het is ook prachtig om te zien wat collega's wereldwijd doen en hoe ze hun producten bereiden.”
Chef Niven Kunz (Triptyque) - winner We're Smart® Discovery Award 2021

Lees hier welke andere Nederlandse restaurants werden opgenomen in de We’re Smart Green Guide.

La Distillerie uit Luxemburg is het Beste Groenterestaurant ter wereld

La Distillerie (Luxemburg) van chef René Mathieu wordt uitgeroepen tot Best Vegetables Restaurant in the World. Het is al het tweede jaar op rij dat hem die eer toekomt. Chef Xavier Pellicer (Barcelona) van het gelijknamige restaurant deed het hem al voor in 2018 en 2019 en is daarmee de eerste We’re Smart Plant-based Untouchable.

Chef René Mathieu: “De erkenning door We’re Smart World raakt me enorm. Meer dan tien jaar geleden ben ik begonnen met 100% plantaardige culinaire creaties, een hele uitdaging! Deze award motiveert me om nog verder te gaan. Ik wil ook mijn team bedanken, want zonder hen had ik dit resultaat nooit bereikt.”

​"Mijn eerste inspiratiebron is de natuur. Die brengt rust en scherpt al mijn zintuigen aan. En net als mijn keuken is ze altijd in beweging. De rijkdom van planten is ongelooflijk: we ontdekken nog elke dag nieuwe toepassingen, en zullen ons ​​hele leven blijven leren. Ook mijn leveranciers inspireren mij met hun mooie producten.”

​“De plantaardige keuken is geen vervangende keuken, maar een keuken op zich. Ze is lekker, kleurrijk, troostend, licht, extra gourmet, oppeppend, fijn, rustiek,... Ze is wat je wilt dat ze is.  De komende jaren willen we onze klanten blijven verrassen, en de voordelen van de  fascinerende wereld van de plantaardige, gezonde en duurzame keuken doorgeven aan toekomstige generaties."
Chef René Mathieu (La Distillerie) - winner We're Smart® Best Vegetables Restaurant in the World 2021
Frank Fol, oprichter We’re Smart World: “We merken dat een groeiend aantal chefs de culinaire mogelijkheden en ecologische voordelen van groenten en fruit ontdekt, en ze met een indrukwekkend meesterschap op het menu zet. Maar liefst 1.000 restaurants, gespreid over 46 landen werden dit jaar opgenomen in de We’re Smart Green Guide. Via het ecosysteem van We’re Smart World brengen we naast restaurants ook bedrijven en consumenten samen rond gezondheid, ecologie en duurzaamheid. Door van elkaar te leren en elkaar te versterken, willen we verder evolueren naar slimme ‘smart’ oplossingen voor het lichaam, de natuur en de wereld.”
Frank Fol, The Vegetables Chef®
Dit is de We’re Smart Top tien van beste groenterestaurants in Nederland:
Frank Fol, The Vegetables Chef®
​Dit is de We’re Smart Top tien van beste groenterestaurants in Nederland:

Dit is de We’re Smart Top tien van beste groenterestaurants in Nederland:

1. De Nieuwe Winkel, Nijmegen, Chef Emile van der Staak
  2. Flore, Amsterdam, Chef Bas van Kranen
  3. De Librije, Zwolle, Chef Jonnie Boer
  4. Bolenius, Amsterdam, Chef Luc Kusters
  5. Spectrum, Amsterdam, Chef Sidney Schutte
  6. Triptyque, Wateringen, Chef Niven Kunz
  7. Merlet, Schoorl, Chef Jonathan Zandberger
  8. Choux, Amsterdam, Chef Merijn van Berlo
  9. Pollevie, s'Hertogenbosch, Chef Martin Berkelmans
  10. Boompjes, Overloon, Chef Jaap Volman

Op 21 november 2021 reikt We’re Smart World de Future Awards uit voor bedrijven en organisaties tijdens Horeca Expo in Gent.

We’re Smart® World Persdossier 2021.pdf 2 MB
Saar Dietvorst Press contact We're Smart®

Over We're Smart®

We’re Smart® is de onbetwiste referentie in de culinaire wereld van groenten en fruit. Het geesteskind van Frank Fol, De Groentekok®, erkent en promoot individuen, restaurants en organisaties die groenten en fruit centraal stellen in voeding. In de jaarlijkse culinair-gastronomische gids We’re Smart® Green Guide vind je de beste groenterestaurants ter wereld, gerangschikt van een tot vijf Radijzen. De We’re Smart® Awards belonen elk jaar de beste groenterestaurants- en organisaties. En in de We’re Smart® Academy delen de beste groentechefs ter wereld hun kennis met iedereen die interesse heeft in gezonde en ecologische voeding. Zo draagt We’re Smart® zijn steentje bij voor een gezonde, duurzame en ecologische wereld. We're Smart® werd door de  Belgische overheid geselecteerd als een van de officiële SDG-Voices, de ambassadeurs voor de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties.
Vind meer oplossingen voor een gezonde en betere wereld via www.weresmartworld.com

Persdossier We're Smart